Nie ma nic gorszego, mniej efektywnego i droższego niż działania reklamowe na chybił trafił i z przypadku. Może już się o tym zdążyłeś/-aś przekonać? Sprawdź, co zrobić, by temu zapobiec.
Jeśli zapytalibyśmy przeciętnego przedsiębiorcę, który korzystał z różnych podwykonawców lub sam podejmował działania reklamowe np. w AdWords, na Facebooku, w zakresie SEM/SEO, ile łącznie wydał pieniędzy na takie działanie i na co dokładnie się przełożyły, jesteśmy pewni: byłyby to niewspółmiernie duże kwoty względem osiągniętego efektu (sprzedażowego, wizerunkowego). Nawet jeśli wydatki te pojedynczo nie stanowiły obciążenia dla budżetu firmy.
Dlaczego tak się dzieje?
Skuteczna reklama może być tylko zaplanowana spójnie i konsekwentnie prowadzona. Na to trzeba strategii opracowanej przez specjalistów, którzy analizują, badają trendy, prognozują i wiedzą, czego można się spodziewać w jakiej branży i po jakim typie reklamy. A potem konsekwentnie i uważnie wprowadzają w życie kolejne etapy.
Fundament – precyzyjny cel i strategia
By jednak opracować strategię, trzeba sprecyzować cel. Wiadomo – każdy chciałby mieć większą sprzedaż, dużo zarabiać i mieć pozytywnie postrzeganą markę. Ale to trochę ogólne sformułowanie. Agencja marketingowa będzie dążyła do precyzyjniejszych sformułowań oczekiwań, które da się zmierzyć. Przedstawi też, co konkretny cel oznacza. Na przykład mądre wypozycjonowanie strony WWW wiąże się z większą liczbą odwiedzin na niej. Jeśli jednak zależy co na wyższej sprzedaży, to kluczowe jest, by stronę odwiedzali klienci, którzy zechcą zamówić/kupić twoją usługę/produkt, klienci z twojej grupy celowej. Do tego będą potrzebne działania (np. audyt strony WWW, dostosowanie jej do zachowań klientów i łatwych zamówień).W ten sposób określisz swój cel.
Opracowanie strategii reklamowej możliwe jest po ocenie stanu wyjściowego: strony WWW (je budowy, zawartości, pozycji w Google), profili w social mediach, dotąd prowadzonych działań, oceny wizerunku, by wymienić te najbardziej powszechne i oczywiste. Nie ma sensu planować kampanii reklamowej, jeśli nie ma odpowiednio do niej przygotowanej strony WWW, landing page’a czy fan page’a. Czasem więc rozpoczęcie kampanii reklamowej poprzedzi dużo więcej działań przygotowawczych i naprawczych, bez których środki przeznaczone na reklamę pójdą niczym para w gwizdek.
Konsekwencja i determinacja w pozycjonowaniu stron i kampanii reklamowej
Strategia reklamowa zakłada rozciągnięte w czasie (zależnie od branży i potrzeb), zgodnie z opracowanym harmonogramem, różnorodne działania (niekoniecznie tylko online). Każde z nich ma swój czas, sens i cel, a razem składają się na osiągnięcie celu głównego, który postawiłeś przed agencją. Spójność strategii zakłada, że działania te są komplementarne i na bieżąco dostosowywane do zmieniających się uwarunkowań: reakcji klientów ( nie zawsze da się je przewidzieć), pomysłów konkurencji (mogą popsuć szyki) czy ogólnej sytuacji ekonomicznej. Jednak zmiany te nie wpływają na zmiany obranego kursu, a jedynie na dobór środków, częstotliwości i intensywności ich stosowania do osiągnięcia celu.
Praca ze strategią reklamową jest pracą na dość żywym organizmie – wymaga obserwacji, wyciągania wniosków, determinacji i konsekwencji. Wszystko to jednak przekłada się na konkretny rezultat – spełnienie celu, który obraliście z agencją. I gdy podsumujesz faktury od agencji i zestawisz je z efektem, na pewno przekonasz się, że uzyskałeś/-aś znacznie wyższy stosunek jakości do ceny niż przy wspomnianych na początku rozproszonych działaniach i wydatkach.