Gogle Ads, czyli dawne Google AdWords, to zmodyfikowana i znacznie rozbudowana wersja systemu reklam kontekstowych, czyli tzw. linków sponsorowanych. Początkowo, dawniej tylko reklamy tekstowej, dziś dosłownie w każdej formie, jaką pozwala prezentować Internet na całym świecie. Jest zatem wszechstronna. Jak działa?
Gdy czegoś szukasz w Google, ta największa na świecie wyszukiwarka pokazuje ci wyniki szukania – strony, serwisy WWW, które mówią o rzeczonej sprawie, produkcie, usłudze itp. Są ich dziesiątki, setki, tysiące, zależnie od wpisanego słowa. Jednak najczęściej najpierw zobaczysz wyniki rekomendowane, związane z jakimiś firmami – to właśnie linki sponsorowane, czyli wyniki kupione przez tych reklamodawców dla danego kontekstu (fraz kluczowych). Identycznie, gdy szukasz jakiegoś produktu, który chcesz kupić – Google najpierw pokaże ci oferty ze zdjęciami i linkami od razu do konkretnych sklepów. Jednak od wielu lat to nie wszystko: reklamy stworzone w ramach Google Ads wyświetlają się również na stronach, portalach i serwisach wszystkich firm, które dołączyły do przeogromnej sieci Google. Są ich tysiące, bo udostępniając swoje powierzchnie na reklamy z Google, też się zarabia. I w tym między innymi tkwi siła, by nie powiedzieć monopol, Google.
Co zrobić, by się znaleźć w tych wynikach i serwisach?
Najprostsza odpowiedź brzmi: zapłacić firmie Google. Ale tutaj prostota rozwiązania się kończy (to dlatego przy takich usługach rekomendujemy korzystanie z agencji interaktywnej, jak nasza!).
System Google Ads jest egalitarny: każdy, kto założy konto w nim (bezpłatnie), może z niego korzystać, oczywiście już odpłatnie. Do emisji reklam potrzebujesz mieć jakąś internetową tożsamość, tj. sposób prezentacji Twoich usług lub firm. Najlepiej do tego nadaje się strona WWW zrobiona zgodnie ze sztuką.
W Google Ads tworzy się kampanie (np. tematyczne), które mogą zawierać bardzo różnorodne reklamy – tekstowe, graficzne i multimedialne (wyświetlane na przykład w serwisie YouTube). W tej różnorodności możliwości tkwi siła, ponieważ narzędzia do tworzenia i planowania reklam pozwalają – oczywiście przy ogromie poświęconego czasu na analizy – stworzyć reklamę dla każdego potencjalnego odbiorcy. Problemem, zwłaszcza dla początkujących w marketingu użytkowników, jest określenie, kim jest mój odbiorca. Jaki jest jego profil? Jak przełożyć to na to, o co pyta Google? (Wiek, płeć, lokalizacja, preferencje, zainteresowania, frazy kluczowe, które klienci wpisują itp.).
Budżet, czyli sprawa najważniejsza
W Google Ads płacisz za każde kliknięcie w twoją reklamę, a nie za emisję. Im więcej osób szuka danej rzeczy i ją reklamuje pod danym hasłem, tym będzie drożej. Ale jest mnóstwo, skomplikowanych rzecz jasna, sposobów na osiągnięcie równie dobrych wyników przy niższym budżecie. Bo dziś zarządzanie dobrą kampanią w Google wymaga naprawdę sporo fachowej wiedzy. I czasu.
Co trzeba potrafić, by stworzyć skuteczną kampanię reklamową w Google Ads?
- Znać swoją grupę docelową klientów – jej preferencje, możliwości i przyzwyczajenia.
- Tworzyć zgrabne i chwytliwe hasła i treści reklamowe – minimum treści, maksimum reklamowego przekazu i perswazji.
- Tworzyć atrakcyjne reklamy graficzne.
- Tworzyć ciekawe materiały mutlimedialne.
- Analizować zachowania na podstawie wyników z emitowanych reklam.
- Zarządzać budżetem, tj. optymalizować kampanię pod kątem wydanych kwot na osiągnięcie efektu – jak najwięcej kliknięć w reklamę i wykonanie żądanej akcji przez odbiorców (np. kontakt z firmą, zakupy itp.).
Wszystko to przekłada się na skuteczność reklamy, czyli jak najmniejszy koszt kliknięcia w twoją reklamę.