Czym jest Marketing wielokanałowy i dlaczego warto skorzystać z takiego rozwiązania? – Wiesz gdzie, są twoi klienci? Bo właśnie tam musimy ich znaleźć i dotrzeć do nich z twoją reklamą. Nie wiesz? To musimy im klarownie pokazać, gdzie jesteś Ty.
Rzeczywistość reklamowa w minionych dekadach bardzo się skomplikowała. Twoi klienci pewnie już nie pamiętają czasów, gdy wszyscy oglądali maksymalnie dwa kanały telewizyjne, więc przekaz reklamowy z nich płynął do wszystkich. Internet, a potem nowe urządzenia (komputer i smartfony) jako kanały dotarcia z reklamą dokonały reklamowej rewolucji. Wyliczono, że dziś przeciętny konsument, nim dokona decyzji zakupowej, ma styczność z 2,8 kanałami reklamowymi. Rozproszenie odbiorców oraz mnogość nośników i sposobów reklamy trzeba jednak rozpatrywać jako szansę na skuteczne i urozmaicone, zazębiające się działania marketingowe.
Marketing wielokanałowy polega na umiejętnym doborze kanałów reklamowych, które się wzajemnie uzupełniają. Konsument otrzymuje przekaz na temat danej marki za pośrednictwem tych mediów i urządzeń, z jakich korzysta. Najwięcej urozmaicenia umożliwia reklama cyfrowa, specjaliści od niej każdego roku udowadniają, że jest nieograniczona. Digital to dziś m.in. reklamy displayowe, kontekstowe (AdWords), w social mediach i na portalach, pozycjonowanie stron WWW, mailingi i newslettery, content marketing i blogi, specjalne aplikacje. Marketing wielokanałowy działa niczym wejścia do centrum handlowego – im więcej wejść do wielkiego obiektu z naszymi produktami, tym większa szansa, że klient tam zajrzy. Rolę wejść w marketingu pełnią właśnie różne kanały dotarcia.
Nie tylko Internet
Choć Internet jest dziś najskuteczniejszym nośnikiem, czy wręcz środowiskiem, reklamy, to profesjonalne działania marketingowe nie zawężają się do niego. Istnieją przecież wciąż inne formy reklamy, jak outdoor, reklama prasowa, telewizyjna, które w przypadku danej grupy odbiorców przynoszą oczekiwane rezultaty. Klucz tkwi w kreatywności i efektywności: nie chodzi o to, by być ze swoją reklamą wszędzie, ale by być tam z odpowiednio dostosowanym przekazem, gdzie dokładnie są twoi klienci, których można zachęcić do skorzystania z oferty.
Jak wybrać odpowiednie kanały?
Kluczem skutecznych działań marketingowych jest określenie grupy odbiorców i dokładne jej sprofilowanie – Internet dziś to umożliwia, potrzeba jednak specjalistycznej wiedzy i narzędzi takich, jakimi dysponuje agencja marketingowa Tera Marketing. Znając profil konsumenta (czyli potencjalnego nabywcy naszego produktu), sprawdzamy jego zachowania – w jakich porach dnia korzysta z jakich mediów i w jaki sposób. Wiemy, co go może zainteresować i na to kierujemy jego uwagę w reklamach. Przekaz reklamowy musi być dokładnie dostosowany do kanału reklamy i odbiorcy. Przykładem takiego działania jest śledzenie (tracking) konsumenta w Internecie – jeśli był na stronie danej marki, to przypominamy mu się reklamami w miejscach, w których bywa online, podpowiadamy mu konkretne produkty, bo wiemy, czego szukał, a jeśli wrzucił coś do koszyka, lecz nie sfinalizował zakupu, to ze sklepu otrzymuje miłe przypomnienie.
Im więcej razy konsument otrzyma przekaz o danej marce (oczywiście nie ten sam), tym większe prawdopodobieństwo, że nie tylko zapamięta markę, ale że skorzysta z oferty. Dlatego marketing wielokanałowy to dziś podstawa skutecznej kampanii reklamowej.